Oraksen teknisessä asiakaspalvelussa, miten voin auttaa?

Vesikalustetoimittajista Oraksella on oma lukunsa suomalaisessa historiassa. Yritys perustettiin Raumalle 1945 ja sen pääkonttori on yhä jämäkästi raumalainen. Oraksen teknisessä asiakaspalvelussa toimiva Sari Koskinen aloitti työuransa kesätöissä hanojen kokoonpanolinjalla vuonna 1993. ”Jo se, että olen viihtynyt näin kauan täällä, kertoo talosta jotakin”, Sari naurahtaa.

Sari Koskinen

Sarin työtehtävä on pääasiassa vastata puheluihin, joita tulee LVI-alan ammattilaisilta, tukkuliikkeiltä, asentajilta, rautakaupoilta ja joskus kuluttajiltakin. Myös sähköpostitse saapuu kysymyksiä laidasta laitaan. ”Usein pyydetään suosituksia tai kysytään vioista, miten ne korjataan ja selvitellään takuuasioita. Minä annan ohjeita, asennusneuvoja ja hoidan tietenkin reklamaatiot”, Sari kuvailee työtään.

”Kaikkeahan en mitenkään voi itse tietää ja silloin onkin fiksua myöntää, että, hep – nyt en tiedä, mutta selvitän. Tässä talossa on niin paljon osaamista ja tiimissäni on minun lisäkseni kolme muuta henkeä. Yhdessä meiltä löytyy kyllä oikea vastaus jokaiseen kysymykseen”.

Nykyisessä tehtävässä Sari on ollut noin kuusi vuotta, mitä ennen hän on ollut tuotehuollossa, erikoistuoteosastolla, myyntipalvelussa ja maalaamossa. ”Maalaamo kiinnosti minua aikoinaan hirveästi, joten siirryin kokoonpanolinjalta sinne. Maalaamossa työnsä tuloksen näki heti. Toisaalta se oli myös haastavaa työtä, joka vaati osaamista.”

Mukana myös Hanaopistossa

Teknisessä asiakaspalvelussa Saria motivoi erityisesti keskustelut ihmisten kanssa. ”Jokainen minulle tuleva yhteydenotto on oma ”case”, jonka haluan hoitaa hyvin. Keskustelut ovat palkitsevia. Tottakai on haastaviakin tilanteita, mutta kun asian saa ratkaistua niin hyvin kuin mahdollista ja asiakas on tyytyväinen, olen itsekin iloinen. Ja mikä on ihaninta, usein saattaa tulla vielä soitto perään, jossa kiitetään asiakaspalvelusta tai jopa postikortti”.

Sari kuvailee itseään uusille ideoille avoimeksi, kokeilunhaluiseksi henkilöksi, joten hän on päätynyt oman työnsä ohella myös hanakouluttajaksi. ”Tykkään kouluttamisesta ihan hirveästi. Meillä ei ole varsinaisia kouluttajia, vaan jokainen tekee koulutustyötä oman työnsä ohella. Esimerkiksi viime keväänä koulutuksia oli keskimäärin yksi viikossa”, Sari viittaa erittäin suosittuun Oraksen Hanaopistoon.

Oras on yhä perheyhtiö

Sarilla tulee marraskuussa neljännesvuosisata täyteen Oraksen palveluksessa. Tämän myötä on odotettavissa työnantajan järjestämä juhla, jossa häntä ja muita merkkipaalun saavuttaneita henkilöitä juhlistetaan.

”Oras on edelleen perheyhtiö. Perustajan, Erkki Paasikiven, pojat ovat mukana työssä, näkyvillä ja käyvät syömässä yrityksen ruokalassa ihan kuten me muutkin. He ovat helposti lähestyttäviä, heille voi kuka tahansa mennä juttelemaan. Tämä tuo turvallisuudentunnetta, sitä että voin luottaa työpaikkaani”, kiittelee Sari lopuksi Oraksen henkilöstöään arvostavaa toimintatapaa.

Suomen LVI-liiton yhteistoimintajäsenyys on osaamista ja kohtaamisia. Oras on Suomen LVI-liiton yhteistoimintajäsen.

VASTAA

Kommentoi!
Kerro nimesi